Blog

Maandelijks leesvoer door Paul Lenferink en Bertje Oudesluijs

Goede voornemens

Goede voornemens…. bijna iedereen heeft ze weleens bedacht en/of uitgesproken. Stoppen met roken, afvallen, meer gaan sporten, wat vaker nee zeggen, gezonder leven…. herken je ze? Zit er één van jou bij?

Het is nu 24 januari…. 15 januari was de dag dat, statistisch gezien, de meeste goede voornemens voor het nieuwe jaar sneuvelen. Hoe was/is dat voor jou?

Mensen maken goede voornemens voor het nieuwe jaar omdat dat het gevoel van een nieuwe start geeft. Nieuwe ronde, nieuwe kansen tenslotte! Maar te vaak voorgenomen en vervolgens zonder resultaat afgehaakt, is demotiverend en frustrerend. Je weet immers wat je wilt en waarom lukt het dan niet?

Onderzoek wijst uit dat het wel of niet bereiken van doelen heel veel te maken heeft met de manier waarop je die doelen voor jezelf formuleert, zodat jij jezelf motiveert en inspireert. Ga je ervan uit dat de hele wereld verandert en jij verandert mee en ben je een volger? Of neem je de leiding over je eigen leven, heb je een visie van wie je wilt zijn, wat je wilt doen met je leven en ben je een leider?

Het geheim is om te gaan bepalen wat jij écht zelf wilt en verlangt, en wanneer en hoe je wilt veranderen. Niets geeft méér voldoening dan het gevoel dat we progressie maken in de richting van die persoon die we graag willen zijn en dat we daarom gezien, gehoord en geliefd worden door de mensen om ons heen.

Wanneer je nu tot de conclusie komt dat je vanaf dit moment het heft in eigen handen wilt nemen en houden, dan heb ik een praktisch stappenplan voor je.

De LINN versie van SMART, het 5 stappenplan om je doel zó te formuleren dat jij niet afhaakt maar op koers blijft om je voornemen of doel te bereiken:

Stap 1. S specifiek. Zorg dat je je doel duidelijk in een paar zinnen verwoordt. Geef vooral aan wat je wel wilt en wat je gaat doen om dat doel te bereiken.  Zorg dat je er ook een beeld met geluid bij hebt. Maak jouw succes filmpje of foto.

Stap 2. M meetbaar. Stel voor jezelf vast wat je moet zien of horen om te weten of jij je doel bereikt hebt. Je doel moet ook zinvol zijn, anders haak je af. Doelen willen behalen puur omdat het moet, dus op wilskracht, kan even werken maar kost alleen maar energie. Dus welke waarde heeft het bereiken van dit doel voor je?

Stap 3. A als of nu. Neem nu even een moment om je voor te stellen dat je je doel bereikt hebt. Doe desnoods je ogen even dicht en plaats jezelf in die situatie; wat zie je, wat hoor je en wat voel je? Is dit doel binnen je eigen bereik?

Stap 4. R realistisch . Wanneer jij dit doel behaald hebt, zijn er dan nog andere mensen die daar voordeel van hebben? Die willen jouw misschien wel steunen bij het behalen van je doel. Zijn er misschien nadelen voor jezelf of anderen wanneer jij je doel behaald? Wegen die op tegen de voordelen. Wil je je doel bijstellen, of is het zo realistisch?

Stap 5. T tijd. stel voor jezelf een moment vast waarop je dit doel bereikt wilt hebben. Het opschrijven voor jezelf en het delen van je doel of voornemen met anderen geeft nog een extra commitment.

Succes, veel plezier en maak er een mooi en inspirerend jaar van!

Gratis Ebook

Schrijf hier in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis e-book

meer informatie
Deel dit artikel op: